Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این هفته هم مانند هفته گذشته، هنر موسیقی کشورمان متاثر از حواشی و اتفاقات جشنواره موسیقی فجر بود.

حواشی جشنواره سی و سوم

*تا روز جمعه 22 دی 20 اجرا در 6 سالن انجام شد. انتقادات زیادی به سالن ایرانیان که به تازگی میزبان دوستداران هنر اول شده است، معطوف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از اهالی موسیقی و رسانه‌ها می گویند، این سالن مختص برگزاری همایش است تا کنسرت.

*نکته دیگر کم فروغی گروه پاپ با وجود آغاز جشنواره بود. همچنان صندلی‌های خالی در سالن کنسرت‌های پاپ به چشم می‌خورد.

*سالن همایش های برج میلاد تنها در شب نخست و فقط برای یک‌بار در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر میزبان مخاطبان موسیقی بود.

*سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برای تماشای کنسرت شهید پرویز خان از هند حاضر شد.

 

امید نعمتی و رونمایی از آلبوم مستقل


فارغ از اتفاقات جشنواره، امید نعمتی برای نخستین بار آلبومی مستقل را به نام «حرمان» منتشر کرد.

در این آلبوم الکتروآکوستیک اشعاری از شاعران معاصر همچون حمید مصدق، مهدی اخوان‌ثالث، رسول یونان، حسین منزوی و نادر نادرپور قرار دارد که با تنظیم صادق تسبیحی و آهنگسازی مشترک صادق تسبیحی و امید نعمتی تولید شده است.

نزدیک چهار سال پیش بود که نعمتی همراه با صادق تسبیحی، کاوری از قطعه قدیمی «مریم چرا» را با نام «حرمان» منتشر کردند. پس از اقبال فراوانی که به این قطعه شد، تصمیم گرفتند به شکلی جدی‌تر، آن را منتشر کنند که نتیجه آن آلبوم «حرمان» شد.

قطعات این آلبوم در برنامه گروه پالت در جشنواره موسیقی اجرا می شود .


ساز و نوای آهنگ ایران برای جام جهانی در دستان رودکی

فقط شش ماه به جام جهانی 2018 روسیه باقی مانده است و در جلسه‌ای مشترک بین بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال، مقرر شده ارکستر سمفونیک و ملی ایران موسیقی ترانه تیم ملی در جام جهانی روسیه را اجرا کند. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی می گوید که انتخاب خواننده، ترانه سرا و آهنگساز این اثر به عهده این نهاد فرهنگی در کشور گذاشته شده است. این که فدراسیون ساخت سرود ملی را به بنیاد رودکی یعنی فعال موسیقی سپرده است، در نوع خودش جالب توجه است. گفته شده اخبار رسمی در این باره به زودی منتشر می‌شود.


هزار صدای سنتی در دور مقدماتی

دور مقدماتی هزار صدای سنتی به پایان رسید. در این برنامه «پیمان سلطانی» به عنوان کارشناس آهنگسازی و نوازندگی، «پری ملکی» به عنوان کارشناس آواز و «اسماعیل امینی» به عنوان کارشناس شعر و ترانه آثار را داوری می کنند. دو برنامه باقی مانده بخش سنتی هزارصدا، چهارم بهمن ماه و دوم اسفندماه، نیمه نهایی این برنامه برگزار خواهد شد و دور نهایی برای انتخاب بهترین گروه نیز، فروردین یا اردیبهشت سال 1397 برگزار می شود.

این مسابقه، برای معرفی چهره‌های تازه موسیقی ایرانی و پاپ است که هر ماه دوبار در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

رویدادهای موسیقی در هفته سوم دی ماه 96

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۶۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»